mandag 17. april 2017


The hatch to the small nearby power station was close for a short period of time and thus most of the water in the river disappeared for an hour or so. The riverbank soon became a feast for local birds looking for water living insects. Gray Wagtail, Robin, Blackbird, Black troathed Dippers. 
Filmed with Sony A7rii and 70-200 f 2,8, G- master and Canon 300 f2,8 with Metabones. 4 K and some 1080 60 fps

torsdag 20. oktober 2016


See the film of one of Norways most beautiful and spectacular hiking trips, the "valley of Aurland" (Aurlandsdalen, The Norwegian Grand Canyon). Take the train from Oslo (or Geilo) to Finse hotel (or tourist cabin). Walk the first trip to the tourist cabin Geiterygghytta. Next to Østerbø tourist cabin, and then you are ready for the vally itself, Aurlandsdalen. It is available busses for the return trip from the end of the vally to Østerbø. You can also take the bus to Aurland village, or Flåm village. From Flåm it is possible to take the spectacular train trip to Myrdal. Check it out: https://www.visitflam.com/en/se-og-gjore/aktiviteter/flam-railway/


(Please turn on english subtitles). If you would like to take photos of wild bears, wolves and wolverine then a perfect choice is to go and visit Lassi Rautiainens "animal kingdom" in the wilderness of Finland. This area is probably the Scandinavian answer to Yellowstone. All film and photos are taken with Sony a7rii. Mostly with Canon 300 mm f2,8 and Teleconverters

søndag 10. mai 2015

Fossekallen er ikke store karen, og når den kommer nedover elva i nær 80 km i timen er den et relativt lite mål i telelinsa. Hovedproblemet er at det ikke er mulig å bruke følgefokus på kamera og den flyr igjennom skarphetsområde på objektivet på ca 1/10 sekund. Tett på et 4 sifferet antall bilder måtte til for å få ett bilde som var brukbart skarpt. Tekniske data: 500 mm objektiv, ISO 800,1/2000 sek, f4, avstand ca 50 meter.


mandag 23. mars 2015


Som vanlig var vi en tur på fjellet i august, denne gangen i Kalhovdområdet. I tillegg til noen fine solskinnsdager fikk vi en del fin fisk. Filmen viser noen av minnene fra denne turen. Nå som våren nærmer seg for alvor blir en litt sugen på å finne fram fluestanga og sette sammen kanoen. Kanoen skal i år også brukes flittig i Skiensvassdraget med kamera klart i fanget.

tirsdag 6. januar 2015

Mens vi venter på snøen og skiføre her i lavlandet får man gjøre det beste ut av det. Det har vært et par kvelder med astrofoto, en kveld med skarv på bakkestranda og en søndagstur til Mølen.



15 mm på Canon MK4, iso 6400, 20 sek, f2,8


                                            15 mm på Canon 1D MK4, iso 6400, 20 sek, f2,8



70-200 på Canon 1D MK4, Iso 50, 5 sek, f22




500 + 1,4 tc på Canon 1D MK4, Iso 800, 1/500 sek, f5,6

lørdag 18. oktober 2014

Espen og jeg var ute relativt tidlig på lørdagsmorgen. Yr og regn i luften, men hva gjør vel det. Vi rigget oss til i kamoteltet i utkanten av myra med kaffe og eplekake og håpet at hauken skulle trosse regnværet (slik som oss). Og det var det noen av dem som gjorde. Det kom 3 hauker og disse holdt mye leven og ablegøyer med skjærer og nøtteskriker i området. Største problemet var at det var dårlig med fotolys, dette gjorde fluktskudd nesten umulig. Selv på 1600 iso var det bare 1/500 sek. Her er noen film- og bildeklipp fra opplevelsen.

Filming and taking picture of the Sparrow Hawk in a miserable weather was a challenging task. Both, humans and equipement struggeled with the rain and low light.